عوامل موثر در انتخاب برند :
- نام شما باید معرف حوزه فعالیتتان باشد. باید به دنبال اسامی بگردید تا نزدیکترین ارتباط را با حوزه کسب وکارتان داشته باشد. این کار به مخاطب کمک می کند تا با دیدن نام برندتان متوجه فعالیتی که انجام می دهید بشود. برند نیوسئو یک مثال عالی برای این منظور است که مخاطب با دیدن آن بلافاصله متوجه نوع فعالیت آن می شود.
- اسامی کوتاه انتخاب کنید. کاملا واضح و روشن است که اسامی کوتاه و تک سیلابی به سادگی در ذهن مخاطبان باقی می مانند(باز هم می توان از نیوسئو نام برد).
- از خلاقیت خود استفاده کنید. خلاقیت و بازی با کلمات کمک می کند تا همیشه دامنه وسیعی از اسامی را در اختیار داشته باشید و با مشکل مواجه نشوید. دیجی کالا مثال بسیار خوبی از خلاقیت و بازی با کلمات است. (دیجی مخفف دبجیتال است). بهترین راه حل این است که یک مسابقه پیشنهاد نام برند، طراحی کنید و از مخاطبان بخواهید به شما اسامی را با توجه به شرایطی که مطرح می کنید ارائه دهند.
- تلفظ نام باید راحت باشد. عدم دقت به این نکته، یعنی از دست دادن مخاطب حتی اگر خدمات و محصولات شما چشم گیر باشد. زیرا مخاطب بخاطر تلفظ سخت کلمه نمی تواند برند شما را به درستی به دیگران معرفی کند، همین نکته باعث می شود که مراحل برند سازی به درستی طی نشود(مثل برند بیتوته که خیلی ها نمی توانند فارسی و انگلیسی آن را بخوانند).
- نام انتخابی باید براحتی قابل بازگردانی به زبانهای دیگر باشد. اگر می خواهید کسب و کارتان را در سطح بین المللی مطرح کنید، باید اسامی انتخاب کنید که بتوان به راحتی قابل ترجمه باشد و یا ریشه لاتین داشته باشد.
- نام انتخابی را علاوه بر سطح ملی در سطح بین المللی نیز از نظر حقوقی بررسی کنید. برای اینکه برندتان برای حضور در عرصه بین المللی با مشکل مواجه نشود، قبل از ثبت آن را از نظر حقوقی بررسی کنید تا محدودیتی برای آن وجود نداشته باشد.
بیاد داشته باشید که هر کاری نیازمند برنامه و اصولی است. پس اگر گمان می کنید که انتخاب نام هیچ اهمیتی ندارد و کار ساده ای است، در اشتباه هستید. در واقع قصد ما از بیان این نکات این بود که انتخاب نام برند یکی از اساسی ترین اصول برند سازی می باشد.
نظرات شما عزیزان: