کنیبالیزیشن چیست؟
کنیبالیزیشن و یا همان cannibalization معنی های زیادی دارد و در جاهای مختلف کاربرد دارد. به طور خلاصه اگر بخواهم به سوال کنیبالیزیشن چیست پاسخ دهم، در سئو و کلمات کلیدی به این معنی است که در یک عبارت کلیدی، از سایت شما دو نتیجه در گوگل باشد. در این صورت دو حالت وجود دارد؛ یا صفحات شما شباهت زیادی به هم دارند و یا شما دو صفحه را برای یک عبارت کلیدی سئو کرده اید. در این صورت شانس رتبه گرفتن در عبارات کلیدی مشابه برای آن صفحات کم می شود. معمولا یک الی دو صفحه از یک دامنه را گوگل در نتایج نشان می دهد؛ البته ممکن است اگر سایت قوی و خوبی باشد، بیشتر از دو صفحه را در نتیجه نمایش دهد.
کنیبالیزیشن خوب است یا بد؟
این موضوع که شما در یک عبارت کلیدی در نتایج جستجو، دو صفحه داشته باشید و مجبور باشید با خودتان رقابت کنید بد است. در واقع هم گوگل گیج می شود و هم کاربر؛ واقعا کدام صفحه مهم تر است؟ پاسخ کاربر در کدام صفحه قرار دارد؟ بنابراین معمولا کاربران ترجیح می دهند به سایت دیگری مراجعه کنند. برای گوگل هم سخت است که تشخیص بدهد کدام یک از این چند صفحه مهم تر است.
نحوه تشخیص کنیبالیزیشن
نحوه تشخیص اینکه وب سایت شما از کنیبالیزیشن رنج می برد، کار دشواری نیست. شما می توانید با استفاده از فرمول site:domain.com keyword به راحتی صفحاتی که برای یک عبارت کلیدی شما در گوگل قابلیت رتبه بندی را دارند مشاهده کنید. البته بعد از جستجوی این عبارت در گوگل، انتظار نداشته باشید که تنها یک صفحه از سایت شما به نمایش در بیاید. به تصویر زیر دقت کنید.
شاید با خود بگویید که برای عبارت کلیدی "سئو داخلی" کنیبالیزیشن برای این صفحات به وجود آمده باشد؛ اما اینطور نیست. عبارت کلیدی صفحه اول، با دو مورد بعدی متفاوت می باشد. یعنی ما صفحات دوم و سومی که مشاهده می کنید را برای عبارات کلیدی "بهبود سئو داخلی" و "آموزش سئو داخلی" سئو کردیم. همین کار باعث شد تا مشکلی در روند رتبه بندی این صفحات به وجود نیاید. اما اگر به تصویر دقت کنید، می بینید که لینک اول و چهارم، عبارت کلیدی مشترک داشته و به احتمال زیاد بخش زیادی از محتوایشان تقریبا شبیه به هم می باشد. اما این مسئله مشکلی در رنک گرفتن صفحه اول به وجود نیاورد. در ادامه توضیح خواهیم داد که چطور با کنیبالیزیشن این دو صفحه مقابله کرده ایم.
جلوگیری و رفع مشکل کنیبالیزیشن
دلایل زیادی برای بروز مشکل cannibalization وجود دارد که در اینجای کار برای ما اهمیت ندارند؛ ما قرار است که این مشکل به وجود آمده را رفع کنیم. محتوا تولید کرده اید، منتظر رتبه بندی آن محتوا هستید، اما ناگهان در جستجویی که انجام می دهید مشاهده می کنید که یک صفحه متفاوت از وب سایت شما برای آن عبارت رتبه بندی شده است یا اینکه هر دو صفحه در نتایج جستجوی گوگل حضور دارند؛ 4 مرحله اصلی مرتفع کردن کنیبالیزیشن وجود دارد:
- هر دو محتوا را با دقت بررسی کنید
- عملکرد محتواها را با هم مقایسه کنید
- محتوای بهتر را انتخاب کنید
- ادغام؛ حذف؛ ریدایرکت یا لینک دهی
دو مرحله ابتدایی به شما کمک می کنند تا محتوایی که واقعا می خواهید در نتایج باشد را انتخاب کنید. بعد از اینکه محتوای مورد نظر خود را انتخاب کنید، باید اقدام نهایی را انجام دهید؛ یعنی مرحله 4. پیشنهاد می کنیم که حذف محتوای صعیف تر را جزو آخرین کارهای خود قرار دهید. طبق تجربه ای که در مورد تصویر بالاتر به دست آوردیم، بهترین کاری که برای مقابله با کنیبالیزیشن می شود انجام داد، لینک دهی است.
- تمامی لینک های محتوای ضعیف تر را حذف کنید یا حداقل آن ها را نوفالو کنید
- یک لینک فالو به صفحه انتخاب شده با انکر تکست exact match بدهید
- ریکوئست ایندکسینگ را برای صفحه ضعیف تر انجام دهید
90 درصد مواقع این مشکل با استفاده از این تکنیک، مرتفع می شود. اما اگر صفحات شما جزو 10 درصد باقی مانده بود، چاره ای جز ادغام مطالب دو صفحه و حذف صفحه ضعیف تر و ریدایرکت کردن آن به صفحه انتخاب شده ندارید.
کنیبالیزیشن سایت های فروشگاهی
cannibalization وب سایت های فروشگاهی، یکی از رایج ترین دغدغه های مدیران نوع وب سایت ها است. به تصویر زیر نگاه کنید.
من به عنوان یک کاربر کولر گازی گاسونیک را جستجو کردم و در صفحه دوم این وب سایت را دیدم. این وب سایت برای عبارت کلیدی کولر گازی گاسونیک علاوه بر دیگر وب سایت ها، بلکه با خودش هم در حال رقابت است. جالب است بدانید که هر دو صفحه این سایت از کیفیت و سئوی خوبی برخوردار هستند. مطمئن باشید اگر این وب سایت مشکل cannibalization را مرتفع می کرد، سریعا در بین رتبه های 1 تا 5 صفحه اول قرار می گرفت.
سوال اصلی اینجاست که آیا این صفحات را هم می توان با استفاده از تکنیکی که در بالاتر به آن اشاره کردم، مرتفع کرد؟ آیا مدیر این وب سایت می تواند یکی از محصولات خود را حذف یا ادغام کند؟ یا اینکه می تواند از فروش یکی از آن ها بگذرد؟ طبیعتا خیر. بهتر است سریعا به سراغ روش حل این مشکل برویم.
بهترین راهکار برای رفع این مشکل رایج در وب سایت های فروشگاهی:
- ایجاد دسته بندی برای محصولات
- تولید محتوا برای دسته بندی مورد نظر
- مشخص کردن یک عبارت کلیدی کلی برای محتوای اون دسته محصولات (مثل کولر گازی گاسونیک)
- قرار دادن تمامی محصولات در این دسته
- لینک دادن از تک به تک محصولات به دسته ای که در آن قرار دارند
به همین سادگی. شما با استفاده از این تکنیک، دسته بندی خود را در نتایج بالا می آورید؛ یعنی من کاربر که قصد خرید کولر گازی گاسونیک و می خواهم بیشتر در مورد آن بدانم، عبارت کلیدی "کولر گاری گاسونیک" را جستجو می کنم و به جای اینکه دو یا سه صفحه از وب سایت شما با کدهای خرید متفاوت را در نتایج جستجو ببینم، دسته بندی کولر گاری گاسونیک را خواهم دید و وارد آن می شوم و تمام محصولات شما را در آن مشاهده خواهم کرد.
نظرات شما عزیزان: